You are here
Gwarancja zdrowego układu pokarmowego Zdrowie 

Gwarancja zdrowego układu pokarmowego

Coraz więcej osób cierpi z powodu dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Bóle brzucha, wzdęcia, zgaga, zaparcia, biegunki, nudności czy wymioty, są najczęściej odpowiedzią ze strony układu trawiennego na niezdrową dietę, jedzenie w pośpiechu czy stres i mogą doprowadzić do poważnych schorzeń.Tylko zdrowy układ pokarmowy zapewnia prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Dostarczane do niego składniki w formie pokarmu, zamienia na energię. Już Hipokrates zauważył, że większość chorób zaczyna się w jelitach. Co jeść i jak jeść, aby układ trawienny sprawnie funkcjonował?

Zbilansowana dieta

Zdrowa dieta powinna opierać się na produktach jak najmniej przetworzonych, bez konserwantów, sztucznych barwników czy polepszaczy smaków. Dlatego warto zaopatrywać się w certyfikowaną żywność ekologiczną, która zawiera tylko minimalny dodatek tych substancji i jest on ściśle kontrolowany. Jednocześnie dieta powinna dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych: pełnowartościowego białka, węglowodanów i zdrowych tłuszczy oraz odpowiednią ilość błonnika pokarmowego, który reguluje trawienie, poprawiając perystaltykę jelit. Bogatym źródłem błonnika są produkty pełnoziarniste, otręby, kasze, warzywa i owoce. Warzywa i owoce powinny być składnikiem podstawowym posiłków oraz przekąsek. Dzienne zapotrzebowanie na błonnik wynosi od 20 do 40g. W zdrowej diecie nie powinno też zabraknąć płynów w postaci niegazowanej wody, soków, herbat. Niedostateczna ilość spożywanych płynów jest częstym powodem zaparć. Wymagane minimum, to 2l płynów dziennie.

Jak jeść?

Odpowiedź na to, wydawałoby się, banalne pytanie, wcale nie jest taka prosta. Jedzenie posiłków zawsze o tych samych porach jest bardzo ważne dla zdrowia układu trawiennego. Jedząc regularnie, najlepiej częściej a mniej (zamiast trzech posiłków – pięć), nie obciążamy nadmiernie żołądka, unikając tym samym uczucia przejedzenia się. Przy długiej przerwie między posiłkami, odczuwamy większy głód i więcej zjadamy, ponad miarę. Częste posiłki pozwalają na regularne uwalnianie energii, co zapobiega gwałtownym spadkom glukozy i nie wzmaga apetytu.

Układ trawienny pokutuje też, gdy potrawy zjadamy szybko, w pośpiechu. Połykamy nieprzeżute, wielkie kęsy, z dużą ilością powietrza, w następstwie czego odczuwamy później wzdęcia czy odbijanie się. Przeżuwając jedzenie wolno i dokładnie, miesza się ono z enzymami zawartymi w ślinie, co znacznie ułatwia dalsze trawienie w żołądku. Nie wskazane też jest popijanie w trakcie spożywania posiłku, ponieważ rozrzedza to kwasy żołądkowe. Kolejnym często popełnianym błędem, są późne i obfite kolacje. Niestrawiony pokarm przez noc zalega i fermentuje w jelitach, przyczyniając się dysfunkcji układu trawiennego.

Produkty, które zaburzają pracę układu trawiennego

Osoby, które często mają problemy z układem trawiennym, powinny unikać potraw tłustych i ciężkostrawnych. W diecie należy ograniczyć spożycie grochu, fasoli, kapusty oraz potraw smażonych, po spożyciu których często występują wzdęcia. Ograniczamy także spożycie alkoholu. Jego nadużywanie może być przyczyną wielu dolegliwości trawiennych: problemów z wątrobą, zgagi czy biegunki. Układ trawienny będzie także lepiej pracował, jeżeli z diety wykluczymy napoje gazowane oraz ograniczamy spożycie soli.

Obecnie częstym problemem są dolegliwości ze strony układu pokarmowego, spowodowane alergią pokarmową. Częstym alergenem pokarmowym są: jajka, orzechy, ryby czy mleko. Jeżeli problemy żołądkowe pojawiają się zawsze po spożyciu konkretnego produktu, należy koniecznie wykluczyć go z diety.

Produkty, które wspomagają układ trawienny

Wzdęcia, gazy, zaparcia czy uczucie niestrawności, mogą być spowodowane zburzeniami w składzie mikroflory bakteryjnej jelit, która jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Właściwy skład mikroflory pozwalają utrzymać probiotyki. Chronią one błonę śluzową jelit, zwalczając bakterie gnilne i chorobotwórcze. Pożyteczne bakterie probiotyczne znajdują się w bio jogurcie, kefirze, kiszonej kapuście. Produkty te powinniśmy włączyć do codziennej diety.

Pracę układu pokarmowego wspomagają też liczne zioła poprawiające trawienie. Należą do nich: kminek, cząber, rozmaryn, koper, oregano, majeranek. Gotując potrawy, nie zapominajmy o nich. Procesy trawienne przyspieszy, wypita po posiłku zielona herbata, a mdłości złagodzi herbata z imbiru. Korzystnie na układ trawienny działa ostropest plamisty. Zawarta w roślinie sylimaryna łagodzi zaburzenia czynności wątroby oraz wykazuje silne działanie odtruwające.

Mniej stresu, więcej ruchu

Układ pokarmowy jest połączony z układem nerwowym i stres jest częstym powodem problemów ze strony układu pokarmowego: bólu brzucha, biegunki czy wymiotów. Na pewno lepiej jest unikać sytuacji stresowych niż walczyć ze stresem. Dobrym sposobem na stres jest aktywność fizyczna. Aktywność fizyczna jest też pomocna przy problemach związanych z układem pokarmowym, takich jak wzdęcia czy zaparcia. Podczas ruchu, przesuwają się treści pokarmowe zawarte w jelitach, co usprawnia procesy trawienne. Spacer, bieganie czy jazda na rowerze, dodatkowo przyczynią się do zrzucenia zbędnych kilogramów, pozbycia się tłuszczyku z okolic brzucha, co też poprawi działanie układu pokarmowego.

Related posts

Leave a Comment