You are here
Sposoby na lepszy sen Zdrowie 

Sposoby na lepszy sen

 

Niemowlę przesypia niemal całą dobę, dorosłemu wystarczy siedem godzin, emeryt może zadowolić się pięcioma. Im jesteśmy starsi, tym mniej snu potrzebujemy. Ale wciąż potrzebujemy. Dlatego warto poznać domowe sposoby walki z bezsennością     

 

                   Oto kilka sposobów na uporanie się z bezsennością

1. Zastanów się, zanim się napijesz

Spożycie alkoholu przed snem może sprawić, że łatwiej zaśniesz. Uważaj jednak, ponieważ kiedy ustępuje wstępny wpływ alkoholu na organizm, powoduje on częstsze budzenie się w nocy i mniej kojący sen. Rada: ciepłe mleko lub herbata rumiankowa są dobrym napojem przed pójściem spać.

2. Odżywiaj się odpowiednio

Unikaj ciężkostrawnych potraw i dużych porcji wieczorami, gdyż obciążają one układ trawienny i zakłócają tym samym sen. Niektórym osobom pomaga lekka przekąska z produktów wywołujących sen. Złożone węglowodany i nabiał mają takie działanie, np. płatki z mlekiem lub krakersy z serem. Rada: kończ jedzenie jakichkolwiek przekąsek przynajmniej godzinę przed pójściem spać.

3. Ogranicz kofeinę

Kawa z rana to nie problem dla większości ludzi, jednak po południu unikaj kofeiny w pokarmach i napojach. Kofeina zakłóca głęboki sen, więc nawet małe jej ilości w czekoladzie mogą mieć negatywny wpływ na spokojny sen. Rada: czytaj etykiety – niektóre leki przeciwbólowe i środki na odchudzanie zawierają kofeinę.

4. Reguluj zegar naturalny

Idź spać i budź się codziennie o mniej więcej tej samej porze – włącznie z weekendem. Takie zachowanie pozwoli na regulację cyklu wstawania i chodzenia spać. Po jakimś czasie będziesz zasypiać szybciej i spać mocniej.
Rada: wyjdź na jasne światło od 5 do 30 minut po obudzeniu się, gdyż światło najlepiej reguluje zegar biologiczny.

5. Sypialnia to miejsce na sen i seks

Eksperci twierdzą, że sen i seks powinny być jedynymi czynnościami wykonywanymi w sypialni. Nie rozmawiaj tam więc przez telefon, nie oglądaj telewizji i nie pracuj przy komputerze. Wszystko, co znajduje się w pokoju powinno być związane z odpoczynkiem i relaksem.
Rada: najlepsza temperatura w sypialni to poniżej 24 stopni.

6. Zabezpiecz materac

Katar, kichanie i swędzenie spowodowane alergią mogą powodować zaburzenia snu. Najprawdopodobniej winny jest materac, gdyż z czasem napełnia się on odchodami roztoczy, zarodnikami pleśni i innymi alergenami. Zapobiegaj tym problemom ze snem, odpowiednio zabezpieczając materac i poduszki.
Rada: najlepsze do tego są szczelne plastikowe i odporne na kurz pokrowce.

7. Szyję ułóż w neutralnej pozycji

Jeżeli budzisz się ze sztywną szyją, winna jest poduszka. Zbyt płaskie lub zbyt grube poduszki mogą powodować problemy. Poduszka powinna być odpowiedniego rozmiaru i wspierać szyję, aby układała się w neutralnej pozycji. Spanie na brzuchu natomiast wykręca kark i lepiej go unikać.
Rada: zanim położysz się spać, również układaj szyję w pozycji neutralnej – nie wyciągaj szyi, kiedy oglądasz telewizję.

8. Zakryj zegar

Zerkanie na zegarek w środku nocy może pogorszyć problem z zaśnięciem, ponieważ martwisz się o to, że zostało mało czasu do pełnego obowiązków dnia. Najlepiej schowaj zegarek w szufladzie, pod łóżkiem lub odwróć tyłem do siebie.

9. Unikaj drzemek

Ucinanie sobie drzemki może pogorszyć sprawę, jeżeli masz kłopoty ze snem. Jeżeli musisz koniecznie się zdrzemnąć, rób to o wcześniejszej porze dnia i tylko przez 20 minut lub mniej. Każda drzemka może spowodować problemy ze snem w nocy.
Rada: kiedy zmaga cię sen, idź na krótki spacer, wypij szklankę zimnej wody lub zadzwoń do przyjaciela.

10. Niebieskie światło nie sprzyja przespanej nocy

Bezsenność żywi się osiągnięciami nowoczesnego życia: światłem komórki, tabletu lub zegarka elektronicznego na stoliku nocnym. Krótkie fale niebieskiego światła mogą przeszkadzać w zaśnięciu.Rada: wyłącz telewizor, komputer i inne źródła niebieskiego światła godzinę przed snem i zakryj inne źródła światła.

11. Gorąca kąpiel lub prysznic

Odrobina relaksu i odprężenia po ciężkim dniu. Gdy za oknem mamy minusowe temperatury, najlepsze co może być to gorący prysznic albo kąpiel. Można też do kąpieli dodać kropelkę olejku lawendowego.

 

Related posts

Leave a Comment